Sammanfattning Serie A: Plats 15-11

kl. 18:30:24, 2012-05-20

11. CATANIA
Jag väljer att citera mig själv från mitt inför-tips:
"jag tror att Catania hade hamnat ännu högre med Silvestre i laget. Det här är i själva verket jag som sänker mina förväntningar på Palermos antagonister. Jag tror att 'det lilla flygplanet' – Montella, kan göra riktigt bra saker i Catania."

Montella gjorde riktigt bra saker. Så bra saker att Catania blev Siciliens bästa lag och så bra att Roma nu vill återinrätta Montella på tränarbänken i huvudstaden. Elefanterna har vägrat att förlora i år och har "bara" 12 förluster, men desto fler oavgjorda (15). Detta, smarta, krigande har gett Catania de där extra poängen som behövs för att slippa bli inblandade i streckstriden.

Många har gjort det bra i Catania. Lodi har varit så bra att det kampanjades på twitter för att han skulle få en plats i Prandellis trupp till EM i sommar. Almiron, Barrientos och Legrottaglie är andra utropstecken i Montellas gäng. Men min personliga favorit är ändå Alejandro Gómez. Kanske dribblar han lite för ofta ibland, men äsch, det är ju så vackert att se denne lille konstnär skapa små underverk. Och, han kan ju göra helt okej mål också.

Mitt tips innan säsongen: 11:e plats

12. ATALANTA
Jag lyfter på hatten, äter upp den och bugar mig för Bergamo-klubben. Jag trodde inför säsongen att Atalanta skulle sluta på jumboplatsen. Det var ju så fel det bara kan bli. Hade man sluppit de sex minuspoäng man startade med hade tränare Colantuonos gäng slutat 9:a. Nu hittar vi dem tre placeringar längre ner med en fin tabellrad innehållandes fler segrar (13) än förluster (12).

160 centimeter Maxi Moralez låg bakom elva av Atalantas mål (6+5) och måste absolut ses som en av säsongens bästa värvningar i hela Serie A. Utöver den lille argentinaren var Cigarini lysande, Denis dödligt giftig (16 fullträffar!) och Peluso briljant.

Atalanta har något spännande på gång. Kan man göra Denis och Cigarini till sina egna spelare (inlånade från Udinese respektive Napoli) ser det mycket intressant ut. Har dessutom egna talanger på väg fram. Speciellt Manolo Gabbiadini som spottat in tio kassar för det italienska U21-landslaget. Honom har Malte Back skrivit fint och bra om på Atalantas Svenska Fans-sida.

Sammanfattningsvis en av säsongens stora (tillsammans med Parma) överrraskningar efter en strålande fin säsong.

Mitt tips innan säsongen: 20:e plats

13. FIORENTINA
Blev som väntat Toscanas bästa klubb men med endast två ynka poäng ned till Siena. Givetvis en skitsäsong för ett Viola som inte riktigt kom igång och fungerade. Mihajlovic lyckades aldrig etablera sig och vinna supportrarnas förtroende och ersattes av Delio Rossi i november. Och Rossi, ja, det rullade på fram till dess att 51-årige Rossi tyckte att aga var något att implementera på sin spelartrupp. Vidrigt att se, och självklart, foten direkt.

Nu står ägarbröderna Della Valle inför en hel del beslut. Man måste hitta en ny sportchef när Corvino lämnar och denne måste i sin tur snarast hitta en ny tränare. Utöver organisationsrekryteringar behöver laget förstärkas.
Jovetic, som hade en lysande comeback-säsong efter sin svåra skada, var alldeles för ensam i år. Visst, Montolivo gjorde det också bra - men han spelar i Milan kommande säsong.

Förändringens vindar blåser alltså i Florens. Återstår att se om vindarna blir varma och härliga, eller kalla och tuffa.

Mitt tips innan säsongen:
9:e plats

14. SIENA
Antonio Conte lämnade som bekant för Juventus efter att ha fört upp Siena till Serie A under
fjolårssäsongen. Ersättare blev Giuseppe Sannino som aldrig tidigare tränat ett lag
i högsta serien. En kamp i botten trodde många på förhand. Så skulle dock inte bli fallet.

Toscanaklubben stod för en mycket fin säsong och slutar på en fjortonde plats och är en
av nio klubbar som inte stannar på minusmålskillnad (45-45). Just jämnheten har varit
Sienas styrka hela säsongen. Inget lag har kunnat känna sig säkra innan en match mot Sanninos gäng. Något som vinster mot Lazio, Roma och Udinese, bland annat, skvallrar om.

Jag måste också lyfta fram anfallsparet Destro-Calaió som svarade för 23 av Sienas mål.
I mina ögon var det seriens kanske häftigaste anfallspar under säsongen. Just förstnämnde Destro (på lån från Genoa) anade jag redan innan säsongen skulle kunna få sitt stora genombrott under året. Så blev verkligen fallet och 21-åringen finns nu med i Prandellis 32 man starka trupp inför EM i sommar. Återstår att se om han finns kvar efter den sista gallringen. Och var spelar han nästa säsong? Genoa? Inter? Att Siena får behålla
honom känns, ja, omöjligt.

Mitt tips innan säsongen:
16:e plats

15. CAGLIARI
Sardiniens stolthet fick en rörig inledning på säsongen när Roberto Donadoni
fick gå bara veckorna innan premiären. In plockades Cesenas Massimo Ficcadenti.
Ficcadenti fick i sin tur tre månader med klubben innan det var dags att röra om
igen. Massimo ut, Ballardini in. Bra så? Icke. Ett till byte skulle hinnas med på
Cagliaris tränarbänk när Ballardini rök i mars och Ficcadenti slöt cirkeln.

Ja, ni hör. En rörig säsong på tränarbänken. Trots det spelade Cagliari till sig en
placering i stort sett identisk med fjolårets 14:e plats. Problemet, undantaget tränarbytena,
har varit offensiven där det saknats avslutare av rang. Något jag flaggade för redan innan säsongen.
Räddades mycket av Mauricio Pinilla som plockades in på lån i januari och levererade
åtta mål på fjorton matcher.

Albin Ekdal gör en fin säsong och kan bli en viktig kugge i framtidens Cagliari. Men!
Ska man undvika att bli indragna i bottenstriden nästa säsong måste man göra Pinillas
lån permanent och/eller värva in ytterligare offensiv kraft. 37 mål på 38 matcher är lite
för dåligt.

Mitt tips innan säsongen: 14:e plats

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0