Start me up

kl. 17:07:42, 2012-08-25
Äntligen dags att dundra igång även den italienska ligan och givetvis bjuder jag på mitt tips av Serie A. Det är såklart problematiskt att tippa utgången av en liga när det återstår nästan en vecka av transferfönstret, men samtidigt lite väl fegt att släppa iväg tipset när säsongen väl börjat. Så vi kör ändå!
 

1. Juventus
2. Inter
3. Napoli
4. Roma
5. Milan
6. Udinese
7. Fiorentina
8. Lazio
9. Parma
10. Atalanta
11. Chievo
12. Sampdoria
13. Torino
14. Bologna
15. Catania
16. Cagliari
17. Palermo
18. Genoa
19. Siena
20. Pescara

 

Juventus vinner igen. Jag har svårt att se en annan utgång. Visserligen ingen Conte på matchdagarna men den trupp man sitter på är imponerande stark och framför allt bred. Skulle behöva en striker möjligtvis, men oavsett det är man tillräckligt starka för att ta andra raka scudetton. Där bakom ser det dock tunnare ut.

 

Milan befinner sig i en mindre kris och har tappa en hel rad stora namn under sommaren. Affären där Cassano, samt sju miljoner euro, går till Inter i utbyte mot Pazzini är bland det märkligaste jag sett. Inter är annars det enda lag jag på allvar kan se som en möjlig utmanare om titeln efter en fin mercato. För inte kan väl Zeman sticka upp med Roma redan i år?

 

Napoli har tappat Lavezzi men har plocka in hemmasonen Insigne som ersättare. Cavani är kvar, Hamsik likaså. Smyger med där uppe, men reservation för att Europa League kan slita på truppen. Detsamma gäller för Udinese som ligger bra till för att lyckas ta sig in till Champions League i höst. Klarar de verkligen att dubbla? Har dessutom, som vanligt, tappa tunga namn (Asamoah, Isla, Handanovic).

 

Projektet i Florens är annars det kanske mest intressanta i Italien denna sommar. Familjen Della Valle har dundrat igång en rejäl upprustning och har värvat som vore de en nyrik shejkförening. Bör rimligen utmana om Europa-platserna efter en svag fjolårssäsong. Mittfältet ser mycket spännande ut.

 

Några som däremot inte lagt ner speciellt mycket tid på nyförvärv är paret Lotito-Tare i Lazio. De tycks vara helt bekväma med att nye tränaren Petkovic gör en fin säsong med en trupp som är i stort sett identisk med fjolårets. Jag är mer skeptisk. Det känns tunnt och rangligt. Skada på Klose, exempelvis, vore oerhört smärtsam. Försvaret behöver förstärkas (Michaël Ciani, Bordeaux, verkar vara på väg in, bra om det stämmer).

 

I mitten placerar jag Parma, Atalanta, Chievo (som jag hädanefter aldrig kommer att underskatta), samt Sampdoria som är tillbaka i den högsta serien efter en ettårig sejour i Serie B. De tre förstnämnda känns stabila och säkra medan Sampdoria under Ferrara kan överraska.

 

Jag är dock orolig för Sampdorias lokalrival, Genoa, som känns oerhört ostabila för tillfället. Presidenten Preziosi gjorde en jättefin värvning när han plockade in Le Monaco från Catania som sportchef. Sedan blev de båda herrarna osams och Le Monaco lämnade ett Genoa som nu dessutom får klara sig utan Palacio. Det kan alltså gå så illa som att de får slåss för sin existens i Serie A.

 

När vi ändå är i botten. Pescara utan Zeman som kapten för skeppet och dessutom utan Verratti, Insigne och Immobile känns som det givna laget att placera på jumboplatsen. Tyvärr, jag tror bara det blir ett år i finrummet. Siena gör troligen Pescara sällskap, de startar dessutom på sex minuspoäng efter sin inblandning i spelskandalen. Känns alltför svaga,

 

I övrigt? Tja, Bologna och Cagliari är rutinerade. De grejar kontraktet med hyfsat god marginal. Även Torino tror, och hoppas jag, blir kvar. Catania faller nog ett par placeringar utan Montella men blir även i år bäst på Sicilien då jag inte är imponerad av Palermos mercato.

 

/Leo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0