Dagarna efter, dagarna innan

kl. 13:26:41, 2011-09-05

Det blev en livad sista dag på mercaton trots allt. Eller som vanligt är kanske en mer riktig beskrivning.
Vissa värvningar och försäljningar gör att mitt tips kan uppfattas som något märkligt på sina håll. Det är rättvist att kalla vissa placeringar rena chansningar. Men till skillnad från andra Italien-kännare ändrar jag inte något bland placeringarna. Lagda kort gäller, det är mitt eget fel om det skiter sig. Jag var ivrig.

Vad finns det då att säga om en av årets mest livliga för världens telefonbolag? (föreställ er exempelvis Raiolas eller Mörks telefoner den 31/8 varje år...) Massor såklart. Palermo fick troligen den tyngsta dagen där gamle borderline-personligheten Zamparini skickade ut Piolo (plus stora delar av övriga ledarstaben) och ersatte med oerfarne primavera-tränaren Mangia. Dessutom såldes Nocerino till Milan för reapriset på runt 500k euro. Det har nog funnits roligare dagar att vara rosa, även om bland annat Barreto kommer ifrån Atalanta.

På de sista dagarna förstärkte Inter upp sitt stabila lag med fina värvningar av Forlan, Poli, Zárate och Tassi, där sistnämnde är ett stort framtidslöfte (16 år). Omedelbar konsekvens blir att Lazios offensiva kraf försvagas avsevärt då man förutom Zárate släppte Floccari på lån till Parma. För Inter ser det såklart ljusare ut. Jag valde att tippa Milanolaget som blott 4:a i år, något jag troligen får äta upp i maj.

Just Parma och deras anfallsbesättning förändrades på fönstrets sista dag. Floccari kliver rakt i i startelvan och blir viktig i rollen som target. Lämnar laget gör dock Borini som anslöt så sent som i somras. Den tidigare Chelsea-talangen gör samma resa som Floccari, fast tvärtom. Ny adress: Roma. Personligen tycker jag att det är tråkigt. Borini hade troligen fått betydligt mycket mer speltid i Parma än i Roma. Enrique har redan att välja på Totti, Osvaldo, Bojan, Borriello och Okaka. You make the math.

Roma stod annars för den kanske finas spurten på sommarens silly season. Sabatini låg i och plockade, förutom Borini, in Kjaer (efter många om och men), Gago och Pjanic. Roma känns luriga.

Lagen lite lägre ner? Lecce lånar Juve-ynglingarna Pasquato och Giandonato, ytterbacksveteranen Oddo ifrån Milan samt Muriel ifrån spelarbanken Udinese. Lecce breddar med spännande spelare samt en gammal räv till försvaret. Chansningar? Mjo, men bra sådana. Milan Milanovic, som väl AC Milan bara måste värva någon gång i framtiden, spelar kommande säsong i Siena på lån från Palermo.

Men jag ska inte bli långrandig i mitt rabblande av spelarnamn. Ni kan ju läsa innantill. Har nämligen efter bästa förmåga försökt att uppdatera Serie A-tipset med de sista dagarnas värvningar. Elia, Fideleff, Cassani m fl. ska alla finnas med där. Om jag missat någon - kommentera!

Vågar mig troligen på att tippa premiäromgången också när vi äntligen närmar oss helg.

Säga något om Sveriges fiaskoinsats i Ungern och det Waterloo Puskas-stadion blev för Wendt? Nä, verkligen inte.

/Leo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0