Lakejernas nya kläder

kl. 12:22:36, 2011-10-21

Valencias Canales i kamp om bollen, utan logotyp på bröstet.

 

 

Tröttnat på den ständiga tvisten gällande tv-avtalet i Primera Division? Fullt förståeligt. Men orättvisor som polariserar vår älskade liga finns det fler.

Real Madrid och Barcelona. Trötta, stubbiga jättar som roffar åt sig 50 % av ligans totala inkomst av tv-avtalet. En enorm skillnad som gör det omöjligt för lagen under Goliat och Goliat att utmana på lika villkor. En orättvisa som troligtvis kommer att bestå, trots hård kamp.

 

Men vänder vi blicken åt ett annat håll är det lika illa där. Real Madrid och Barcelona drar i runda slängar in 25-30 miljoner euro per år via sina tröjsponsoravtal. Lag som Getafe, Mallorca och Real Betis drar in ca 1 miljon. Om än stor skillnad är det på något vis förståeligt med tanke på den grad av exponering Real och Barcelona utsätts för.

Läget är annorlunda hos lagen som befinner sig i skuggan. Lag som kontinuerligt spelar i Champions League och Europa League.  Sju omgångar in i ligaspelet (åtta med den inställda premiäromgången) är Sevilla, Valencia, Villareal och Atletico Madrid fortfarande utan tröjsponsor. Valencia och Villareal spelar gruppspel i CL och möter lag som Chelsea och Manchester City, oavsett hur avtalen ser ut i ligan är dessa matcher tv-sända och följs av ett par tre fans världen över. Atletico vann EL så sent som 2010 och befinner sig för närvarande i gruppspelet med lag som Udinese, Celtic och Rennes. Sevilla lyckades tyvärr inte kvala in till EL, men har som vana att spela CL och El och årets misslyckande får ses som en prick i protokollet, en sällsynt prick.

 

Ekonomin i ligan är som bekant ansträngd, och de pengar lagen kasserade in via spelarförsäljningar under sommarens transferfönster måste delvis stoppas i det hål som normalt sponsorpengar täpper igen. Undantaget är Malaga, som gör vad Barcelona gjort förr och betalar UNESCO för att de under fyra år ska få synas på de nyrika tröjorna.

 

Det rapporteras att de fyra lagen kräver ett sponsoravtal på minimum €3 miljoner per säsong. En skälig summa för lag som exponeras hårt, även utanför Spaniens gränser. Låt oss för ligans konkurrensvillkor hoppas att lagen snart har en logotyp på bröstet. Men visst gäller det att se positivt på livet? Valencia, Villareal, Sevilla och Atletico Madrid är utan tvekan – på gott och ont - lagen med de snyggaste dräkterna säsongen 11/12.

 

/Leo


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0